Park Prírody Biokovo

Autor: Michal Kiripolský

Každý, kto bol na Makarskej riviére, si určite vie predstaviť vysoký skalnatý masív vypínajúci sa nad plážami tejto nielen Slovákmi vyhľadávanej dovolenkovej lokality. Nás ako milovníkov hôr ale lákalo nielen sa pozerať z pláže alebo nafukovačky na túto kulisu, silne kontrastujúcu s priezračnou modrou vodou jadranského mora. A tak sme sa vydali na automobilovo-prechádzkovú návštevu tohto parku. Park prírody sa rozkladá na ploche necelých 200 km2 a je zaujímavý početným výskytom rôznych krasových javov – jaskýň, jám, závrtov či puklín.

Tak ako je dobrou tradíciou asi všade v Chorvátsku, hneď na úvod sme sa odľahčili o vstupné 35 kuna na osobu. Ale neodrádza nás to a pokračujeme autom po kľukatej ceste smerom nahor, k najvyššiemu bodu Biokova, 1762 mnm vysokému štítu Sveti Jure. Zaujímavé je, že toto miesto je vzdialené len 5 km od pobrežia. Kľukatá cesta postupne prechádza do pomerne exponovaných serpentín v strmom skalnatom svahu. Cesta je úzka a v pravidelných intervaloch rozšírená s cieľom vytvoriť miesto, kde sa môžu vyhnúť dve autá. Po strmom výstupe prechádzame okolo reštaurácie a dostávame sa na niečo ako náhornú plošinu, lemovanú skalami. Prostredie a príroda je tu na prvý pohľad nehostinná takmer všade samá skala a kamene. Aj napriek tomu sa tu nachádzajú kamenné domčeky a pri nich (hlavne v závrtoch) sú záhradky, na ktorých pomaly dozrieva úroda. Kľukatá cesta pokračuje, míňame predajcu medu, ďalšiu reštauráciu a naskytá sa nám pohľad na náš cieľ. Na vrchole je malé parkovisko, vysielač a malebný kostolík. Výhľad až vyráža dych. Naskytá sa nám nádherný pohľad na ostrovy Jadranského mora. Vidíme Brač, Vis, Hvar, Lastovo, ostrov Korčula, Pelješac, Šolta. Prechádzame sa okolo vysielača na vrchole a fotíme nádhernú panorámu. Pri dobrej viditeľnosti dovidieť vraj až do Talianska. Ako na dlani máme najväčšie mesto na okolí Makarsku. Dokonca vidíme aj miesto našej minuloročnej dovolenky na ostrove Brač. Pri ceste nadol zastavujeme a vydávame sa na malú prechádzku po Geologickom náučnom chodníku. Cesta je lemovaná modrými bodliakmi a endemitickými klinčekami. Po chvílke nenamáhavej chôdze prichádzame na masívnu vápencovú planinu, v ktorej sa nachádza veľký počet pomerne hlbokých puklín. Podľa informačnej tabule, platňa, na ktorej sa nachádzame, pochádza z obdobia Jury bola pôvodne dnom oceánu, ktorý oddeľoval kontinenty severnej a južnej pologule. Aj na okolitých štítoch môžeme vidieť vrstevnatosť. Kocháme sa zaujímavými pohľadmi a pomaly schádzame naspäť k autu a vydávame na odchod. Park prírody Biokovo zanechal na nás silný dojem aj napriek tomu, že sme ho spoznali len okrajovo. Ale v prípade záujmu ponúka množstvo turistických chodníkov a zaujímavých miest. Zo všetkých spomeniem napr. najhlbšiu jamu hlbokú 788m, najdlhšiu vydláždenú turistickú trasu v Chorvátsku merajúcu 24 km vedúcu z pobrežia až na najvyšší vrchol alebo botanickú záhradu rozkladajúcu sa na ploche 16,5 ha a mnohé ďalšie. Nedá mi nespomenúť, že je to aj nádherné miesto pre cyklistické túry.

Na záver už len dodám, že som veľmi rád, že sme mali možnosť pozrieť si tento park prírody rozkladajúci sa nad najznámejšími turistických destináciami Chorvátska, akými sú mestečká Brela, Baška Voda, Makarska, Tučepi alebo Podgora.