Malá Fatra – Malý Rozsutec a Jánošíkove diery

Autor: Michal Kiripolský

Jednu augustovú sobotu sme si naplánovali výstup na skalnatý Malý Rozsutec 1344 (m.n.m.), nachádzajúci sa v Kriváňskej Malej Fatre. Jeho strmé vápencové steny dominujú údoliu Bieleho potoka. Vrchol Malý Rozsutec sa nachádza v NPR Rozsutec a je z neho nádherný výhľad na susedný Velký Rozsutec ako aj na Chočské vrchy a široké okolie. Tvorí neoddeliteľnú súčasť NP Malá Fatra. Aj napriek tomu, že Veľký Rozsutec jednoznačne svojou velkosťou dominuje tejto časti Malej Fatry, návšteva jeho „menšieho brata“ je tiež veľmi peknou a zaujímavou túrou.

Za východiskový bod nášho výstupu si volíme obec Štefanová, odkiaľ sa po žltej značke vydávame na cestu. Cesta vedie kúsok cez dedinu, potom nám postup spríjemňuje výhľad na majestátny Veľký Rozsutec. Za nedlho sa po miernom výstupe dostávame do sedielka Podžiar ku malinkej drevenici s názvom Koliba Podžiar. Tu sa cesta rozdvojuje. Modrá značka pokračuje našim smerom, cez Horné diery smerom do sedla Medzirozsutce. Žltá turistická značka pokračuje smerom Dolné diery, ktoré máme v pláne prejsť cestou späť. Po malom občerstvení sa vydávame teda po modrej značke tiesňovou potoka Diery smerom hore k nášmu cieľu. Toto je asi najkrajšia a najzaujímavejšia časť celej cesty. Prekonávame množstvo úsekov, ktoré sú zabezpečené reťazami, prípadne rebríkmi a lavičkami ponad potok, padajúci miestami z pomerne veľkej výšky. Vytvára tak vodopády, z ktorých niektoré majú výšku až do 4 metrov. Tento úsek je preto pomerne „vlhký“, treba si dávať pozor, pretože niektoré rebríky, lavičky alebo skaly môžu byť dosť klzké. My volíme pomalý postup nielen kôli bezpečnosti ale hlavne kôli foteniu a vychutnávaniu si naozaj nádhernej prírody. Vzhľadom na vysokú vlhkosť prostredia je náš výstup lemovaný množstvom vegetácie.

Po zaujímavom výstupe touto tiesňavou, pripomínajúcou v mnohom Slovenský raj, kedy človek ani nevníma to, že stúpa, sa ocitáme von z lesa na lúke Pod Tanečnicou (1186 m.n.m.) Odtiaľ je to len kúsok do sedla Medzirosutce (1200 m.n.m.). A tu už vidíme aj cieľ našej cesty - Malý Rozsutec. Nádherný objekt nielen na turistiku ale aj na fotografovanie. V sedle si doprajeme dlhšiu občerstvovaciu prestávku, kocháme sa výhľadmi všade naokolo. Smerom na východ dominuje výhľadu jeden z najkrajších výhľadových kopcov na Slovensku - Veľký Choč. Po doplnení síl sa vydávame na zaverečnú časť výstupu. Odbočujeme na červenú značku a pomaly stúpame pod skalnatý vrchol. Vzhľadom na dosť exponovaný kolmý výstupový úsek zabezpečený reťazou, pekné počasie a počet turistov sa zhusťuje premávka. Chvíľu čakáme a potom sa aj my „vyšplháme“ týmto výšvihom pripomínajúcim „ferattu“ a po pár dalších záverečných metroch sa ocitáme na vrchole. Nádhera. Krásny výhlad, ľudí akoby zázrakom ubudlo. Fotíme, obedujeme, kocháme sa pohľadom na okolitú krajinu. Po dostatočnom nabažení sa, balíme batohy a vydávame sa na cestu dolu. Čaká nás až po sedielko Podžiar rovnaká cesta. V sedle Medzirosutce robíme ešte zopár fotiek s „pokoreným“ vrcholom a po rebríkoch ponad potok Diery opäť schádzame dole. Musím povedať, že cesta dole je po tých rebríkoch akoby menej pohodlná ako cesta nahor. Treba si dávať väčší pozor. Na Podžiari sa rozdeľujeme a len vo dvojici vyrážame na krátky ale krásny okruh Dolných a Nových dier. Ešte nám jednoducho rebríkov, tiesňav a vody nestačilo. Druhá časť našej skupiny pokračuje naspať po žltej do Štefanovej. Nielen krásne okolie ale aj Náučný chodník, kde sa človek dozvie o faune a flóre žijúcej v tomto prostredí, robí túto trasu lákavou a zaujímavou. Na tejto časti našej túry stretávame omnoho viac turistov, hlavne rodiniek, kedže tento úsek nie je dlhý a je veľmi zaujímavý a nenáročný. Po tomto nádhernom okruhu sa poberáme za našimi kamarátmi do Štefanovej aj my. Doprajeme si malú občerstvovaciu prestávku a spokojní odchádzame domov.

Štefanová 625 m.n.m.
auto
Štefanová (625m.n.m.)- Podžiar (715 m.n.m.) - Sedlo Medzirozsutce (1200 m.n.m.) - Malý Rozsutec (1344 m.n.m.) - Sedlo Medzirosutce (1200 m.n.m.) - Podžiar (715 m.n.m.) - Dolné diery - Nové Diery - Štefanová (625 m.n.m.)
Najvyšší bod:
Malý Rozsutec 1344 m.n.m
Štefanová 625 m.n.m
cca 5,5 hod.
Prevýšenie:
cca 720 m výstup aj zostup
vlastné zásoby, ale vody je dostatok v potoku
stredne náročná túra, mierne exponovaný záverečný výstup