Malé Karpaty - Nedeľná vychádzka na Kuklu

Autor: Michal Uriča
Z Modry - Harmónie na Kuklu

Po dlhej dobe bol pred nami pokojný víkend bez cestovania. Na neďeľu som hľadal možnosti nenáročnej turistiky v blízkom okolí Bratislavy - v Malých Karpatoch. Prekladal som listy turistického atlasu mnohokrát a nakoniec som sa rozhodol s priateľkou pre prechádzku v okolí rekreačnej oblasti Modra-Harmónia. Konkrétnym cieľom sa stal vrchol Kukla, na ktorom by sa mala nachádzať rozhľadňa.

A tak v nedeľu doobeda vyrážame z Bratislavy smerom na Pezinok a Modru. Za Modrou odbočujeme na Harmóniu a auto nechávame nad Hotelom pod Lipou pri autobusovej zastávke. Balíme si do batohu nepremokavé veci, pretože nad nami nebezpečne visia husté mraky a vydávame sa na cestu po zelenej značke smerom na sedlo Tri Kopce.

Cesta vedie najskôr okolo domov a penziónov, Harmóniu opúšťame po poľnej ceste, ktorá sa čoskoro ponára do lesa. Prekvapivo je ešte lístie na stromoch pomerne zelené, hoci vo vzduchu výrazne cítiť intenzívnu vôňu napadaného lístia. V miernom stúpaní postupujeme ku sedlu Tri kopce, kde sa križujú hneď tri turistické značky - naša zelená, modrá - ktorou budeme pokračovať na Kuklu a žltá na Fúgelku resp. Komárku.

Doteraz sme nestretli v lese nikoho a až v sedle stretávame jedného cyklistu a jedného pešieho turistu. Po modrej značke postupujeme ďalej na Kuklu a terén sa mení. Po našej ľavej strane sa objavujú prvé skalky a najzaujímavejšou je skalka Čertove zuby, na ktorej sa nachádzajú cvičné lezecké cesty rôznej obtiažnosti (koho lezenie zaujíma nájde info na adrese www.jamesak.sk). Za Čertovými zubmi sa dostávame na hrebeň Kukly a po chvíli sa pred nami otvára vrcholová rovinka s rozhľadňou. Tá je síce skromnejšia ako na Veľkej Homoli, no v každom prípade poskytuje výborný výhľad do širokého okolia - napr. na neďaleký hrad Červený Kameň či na spomínanú Veľkú Homoľu. A naviac som nadobudol pocit, že okolie rozhľadne na Kukle je o niečo pokojnejšie ako na Vekej Homoli, hoci sa obe nachádzajú v blízkosti populárnej lokality Bratislavčanov - Zochovej chaty.

Z Kukly klesáme dolu po modrej značke a terén je podstatne strmší ako náš výstupový od Troch Kopcov. Nad križovatkou so žltou značkou sa nám otvára otvorený pohľad na hrad Červený Kameň. Keď prichádzame na žltú značku, pokračujeme po nej ďalej smerom na Fúgelku. Kráčame po širokej lesnej ceste, ktorá nás vedie na Fúgelku. Na tomto mieste nás ako prvá víta trochu zanedbaná usadlosť a postupne prichádzame i okolo viac či menej rozpadnutých rekreačných objektov. Chata Kukla sa zdá byť zatvorená, o zastavenie sa na tomto mieste ale ani neuvažujeme a pokračujeme ďalej do sedla Tri Kopce. Zo sedla sa opäť púšťame po modrej značke, tentokrát smerom na Medvediu skalu. V prvých metroch stúpame do mierneho kopčeka a potom už len klesáme okolo niekoľkých malých skalných útvarov, roztrúsených v lese. Prichádzame však ku jednému väčšiemu - je to horná Medvedia skala, na ktorej si všímam horné istenia ďalších lezeckých ciest (opäť doporučujem link www.jamesak.sk), pretože turistický chodník vedie priamo nad jej vrcholom. Ešte o kúsok nižšie sa nachádza dolná Medvedia skala - je to v tesnej blízkosti cesty na Zochovu chatu. Výhľad na ňu z chodník zakrývajú stromy, ak si ju chcet pozrieť zblízka, samozrejme sa to dá.

Za dolnou Medveďou skalou križujeme cestu z Harmónie na Zochovu chatu a napájame sa na červenú značku, ktorá nás lesom privádza do nášho východiskového bodu v Modre - Harmónií. Nedeľná nenáročná, no príjemná prechádzka je za nami a spokojní sa vraciame domov.

Modra - Harmónia
auto
Modra - Harmónia (270 mnm) - Tri Kopce (430 mnm) - Kukla (564 mnm) - Pred vrchmi (390 mnm) - Fúgelka (350 mnm) - Tri Kopce (430 mnm) - Medvedia skala (350 mnm) - Modra - Harmónia (270 mnm)
Čas a vzdialenosť:
vlastné zásoby
Občerstvenie:
chata Kukla
nenáročná túra s miernym prevýšením
Mapy:
turistický atlas Schocart, list 296
Bližšie info o lezeckých terénoch v okolí Modry: