Dobrá tradícia zachovaná alebo ako sme sa opäť po roku zišli na Štefánskom výstupe na Kľak

Autor: Michal Kiripolský

Je 25.12 večer, snehu veľa niet a akurát sa sme na ceste zo Senice do Považskej Bystrice. Zvoní neznáme české číslo. Zdvíham a v slúchadle sa ozýva známy Jurov hlas a pýta sa, že ako zajtra. Chvíľu rozmýšľam, kedy som Jura naposledy videl...Aha, no predsa 26.12.2009. Dohadujeme sa na zajtrajšom odchode na už tradičný sviatočný výstup na malofatranský Kľak. Tak ako aj minulý rok do Fačkovského sedla si doprajeme pohodlnú cestu autom.

Ráno vstávame do bieleho dňa. Napadol sniežik a obloha je zatiahnutá. Mrzne. Oproti včerajšku úplne ideálne podmienky na túru. Aspoň si tak pomyslím. Vyrážame pre Jura a naberáme už tradičný „štefánsky smer“. Vo Fačkovskom sedle je nasnežené, okolo -8˚C a zamračené. Cieľ našej cesty je v oblakoch. Nevadí. Teší nás, že nebude blato a podľa výšky snehovej pokrývky sa snáď nebude ani šmýkať. Tento rok budú v zostave chýbať traja skalní účastníci; Mišo a Lenka – novopečení rodičia (ešte raz srdečne blahoželám) a Janka – o malú chvíľu zodpovedná matka...Začíname sa stretávať. Dve posádky z Prievidze, dve z Považskej. Na prvý pohľad oklieštená partia. A napokon prichádza aj pomerne osekaná zostava Hikers team-u : prišiel len Majky... Pridáva sa k nám a vyrážame na vrchol, samozrejme posilnení slivovičkou (Juro doniesol aj špeciálny pozdrav zo Srbska- myslím). Každý v batohu skrýva svoj tekutý poklad a samozrejme neoddeliteľnú súčasť proviantu – vianočné koláče na posilnenie. Cesta po dobre známom chodníčku ubieha v pokojnom tempe. Ďaľšia zastávka je v Reváňskom sedle. Ako zvyčajne, na vrchol kráča celý zástup ľudí, ktorí sa chcú po sviatkoch vyvetrať. Po krátkej prestávke pokračujeme smerom na vrchol. Nepríjemne fúka, kto má kuklu, má po starostiach. Stúpame nahor do hmly, kde je aj cieľ našej cesty. Sem-tam sa otvárajú čiastočné výhľady dolu do doliny. Na vrcholovom skalnatom závere je to ako na malom mravenisku. Skupinky ľudí sa pomaly presúvajú k vrcholu a od neho. Viditeľnosť je slabá ale aspoň vietor trochu ustal. Po chvíľke sa aj my dostávame k dvojkrížu zdobiacemu vrchol Kľaku. Robíme vrcholové fotky a pripíjame si. Je cca – 10˚C. Ľubo s Martinom prejavujú svoj potláčaný exhibicionizmus a schladzujú sa fotkou „hore bez“. Vzbudili záujem. Prichádza jedna slečna a prosí, aby ju s nimi odfotili. Asi foto z turistiky do rodinného albumu...Pomaly sa lúčime s vrcholom a vydávame sa na cestu dole. Zostup ubieha rýchlo. Ocitáme sa na parkovisku, lúčime sa s priateľmi. Ani po príchode dole sa nám vrchol Kľaku neukázal. Ešte horúca polievka na salaši Kľak a vydávame sa na cestu domov. Rozoberáme zážitky, rozprávame sa o turistických plánoch do budúcnosti...

Tak dovidenia opäť o rok, niektorí snáď už v rodinnej zostave...

Príbuzné články:
Štefanský výstup na Kľak 2006
Štefanský výstup na Kľak 2007
Štefanský výstup na Kľak 2008
Štefanský výstup na Kľak 2009
Fačkovské sedlo 802 mnm
doprava do Fačkovského sedla autobusom zo Žiliny alebo Rajca
Fačkovské sedlo (802 mnm) - Reváňske sedlo (1184 mnm) - Kľak (1351 mnm) - Reváňske sedlo (1184 mnm) - Fačkovské sedlo (802 mnm)
Dôležité body GPS:
Reváň:
48,96486 SZŠ
18,63354 VZD
Pod Kľakom (rázcestie žltej-zelenej)
48,97848 SZŠ
18,64278 VZD
Kľak:
48,98160 SZŠ
18,64125 VZD
4 hodiny v turistickom tempe, pri našom výstupe sa čas pri zastaveniach predlžuje
Prevýšenie:
cca 550 m výstup a zostup
vlastné zásoby
nenáročná túra, v zimnom období pozor pod vrcholom na exponovanom skalnatom úseku
Mapy:
VKÚ 120 (Mala Fatra, Martinské hole),1:50 000
Občerstvenie:
salaš vo Fačkovskom sedle
Alternatívy:
výstup na Kľak sa dá realizovať z viacerých smerov, napr. po zelenej z Čičmianskeho rázcestia za 2.30 hod, po modrej z Fačkova za 2.45 hod, po zelenej z Vrícka za 2.45 hod